I'm alive!

Hej och hå, sjukt länge sen jag skrev nu!
Har väl egentligen ingen bra förklaring till det, har haft mycket att göra, varit ganska trött på kvällarna och helt enkelt velat göra andra saker.

Sen sist har det vart en hel del, det största såklart att jag börjat jobba! Därav försening av blogginlägg kanske...  Är faktiskt inne på min fjärde vecka nu på Sandvik, shit vad fort tiden går!
Till min uppgift där då. Sandvik där jag jobbar (i Västberga) sysslar med att tillverka borrkronor, alltså den lilla biten hårdmetall som sitter längst fram på borren då de ska göra hål i berg och sånt. Det finns olika skeden då dessa framställs.

Pressning, då borrkronorna blir till av hårdmetallpulver. Verktygstillverkning, då man skapar stämplar och dynor som ger borrkronorna sin form vid pressningen. Sintring, då man härdar kronorna i ugn så de blir superduperhårda efter att de har blivit pressade.

Nästa steg i kedjan är då min uppgift, provberedning. Sandvik är mycket noga med sin fina kvalitetsstämpling så därför kontrolleras kronorna hela tiden i microskop så de håller absoluta toppkvalité. Detta förbereder jag genom att klyva borrkronan i halvor för att sedan gjuta in dem i backelit och slutligen grovslipa och polera dem spegelblanka så att det går att titta på i microskopet.

Sen går de till Kontrollen, som tittar på dem efter sprickor eller andra saker och sedan godkänner. Och sist till packningen där de packeteras för att skickar ut till kunden. Har gjort ett gästinhopp där faktiskt och vikt kartonger, haha! Det var väldigt lite prover den dan och kartonger behövs det alltid tydligen. :P

Det är iallafall mitt jobb i det stora hela, ursäkta om det blev tråkigt men de är lite svårt att förklara vad man håller på med om man inte har lite bakgrund med liksom. Men jag trivs iallafall jättebra, är fortfarande väldigt trött när dagarna är slut då man inte är van att arbeta på länge och att stå upp hela dagen men det blir bättre och bättre. Den här veckan ska jag dessutom få lära mig pressningen också, då jag framöver kommer gå på varannan-vecka schema mellan provberedning och pressning. Det ska bli väldigt kul, roligt med varierande arbetsuppgifter och att få träffa lite mer av folket som jobbar. :)

Annars är det ganska lugnt, har mest varit hemmavid med T, vi grejar på och är mycket hemma och bara är. Vi har nu startat projekt byta-ut-möbler när vi nu får lön båda två. :) Vi har redan införskaffat en garderob till sovrummet så man får plats med alla kläder! Mkt snyggt blev det, nu matchar de fint med byrån och sängbordet! :) Bilder kommer sedan när hela projektet är klart (sorry Bettan, men de blir bäst så! :P). Sen en hög hylla till vardagsrummet för pärmar o papper och allmänt grejs. Här är det dock mycket som saknas, vi ska byta ut våra låga bokhyllor till samma färg som höga hyllan, nytt soffbord, ny tvbänk, ny tv, nya gardiner samt ny matta. Så i princip ett helt nytt vardagsrum. :D KOmmer bli så jäkla fint. De är synd man får vänta bara, vi kan ju bara ta några grejer åt gången per månadslön liksom, annars blir det så dyrt. Och så ska vi införskaffa en hallmöbel innan de är klart också. Kommer att bli toppen när allt är på plats! Längtar! :)

Sen har jag varit på en liten tripp också sen sist. Var iväg på styrelseutvecklingshelg i Sundsvall med tre andra från klubben, det var mycket trevligt och givande. :) Men roligast var att jag flög till Östersund på fredagkvällen och stack ut och dansade till Blender på OSD med mamma o pappa, de va så härligt och mer perfekt danskväll har jag aldrig haft tror jag! Ekke o Jonas var där och det var så roligt att träffa dem igen, mina gopojkar!

Detta gav ju tyvärr med sig en massa extra hemlängtan och på sistone har det börjat läggas ut superhärliga skoterbilder från fjälls med skinande solsken och gropgrävande som inte gör det ett dugg bättre! Saknar alla vänner där hemma och härliga utflykter! Vi har ju bokat resan hem över påsk redan, men de känns så långt bort. Skulle ha velat åkt hem helgen om två veckor, men biljetterna är så dyra. :(
Så de får nog bli att hålla sig till påsk... Men då ska vi vara hemma en hel vecka iallafall! Längtar jättemycket till det verkligen, och att få va med mammi och pappsen o älskade bror igen!! <3

Blev värsta monsterinlägget de här, ska INTE vänta en månad till nästa så blir de lite mera läsvänligt. :P
Men ha de gott allihop, kommer skriva snart igen. Lovar! ;)

PoK!



Kommentarer
Postat av: Bettan

Äntligen kommer det ett inlägg ;) Saknar dig gumms <3

2012-02-29 @ 18:15:26
URL: http://norbergb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0